Nee hoor, je pakt een encyclopedie of je gaat naar Wikipedia, plukt er wat feitjes uit, zet er een vraagteken achter en je hebt een vraag. Iedereen kan quizvragen maken. Net zoals iedereen foto’s kan maken. Maar zijn we ook allen professioneel fotograaf?
Er komt dus meer bij kijken. Want is de vraag ook leuk, origineel én relevant? Wordt de juiste doelgroep voor ogen gehouden? Wordt het niveau van de doelgroep goed ingeschat? Kán de doelgroep het antwoord wel weten? En vooral: klopt het antwoord voor 100%? Zijn er niet meerdere antwoorden mogelijk? Zijn de foute antwoorden wel echt fout? Is het antwoord al niet achterhaald? Staan er geen taal- of spelfouten in?
Het antwoord op al deze vragen is niet vanzelfsprekend altijd JA. Kies daarom voor de quizvragenspecialist als je je doelgroep serieus neemt. Want de vragen van De Vragenfabriek:
Nee hoor, een goeie quizvraag is niet per se een heel moeilijke vraag. Vragen waar een normaal mens het antwoord niet op kan weten, daar is toch niks aan? Iemand met een aardige algemene kennis en ontwikkeling zou het antwoord moeten kunnen weten. Of anders: willen weten. Want het moet natuurlijk leuk zijn om te weten. Hoe subjectief ook.
‘Ze is de koningin van de quizvragen. En toch zag je haar nooit op tv…’
‘De Vragenfabriek, wat een geweldige naam voor een bedrijf!’
‘Heel kundig bedrijf: kan bijna toveren met vragen en quizzes. Heel leerzaam en vooral leuk!’
‘Astrid heeft voor De Grootste Royaltykenner Van Nederland alle onderwerpen voor de vragen bedacht, uitvoerig en zorgvuldig research hiervoor gedaan en vervolgens alle vragen tot in de puntjes uitgewerkt en uitgeschreven. Dit resulteerde in 250 goede en originele vragen. Ik heb Astrid leren kennen als secuur, nieuwsgierig en leergierig én als iemand die graag meedenkt. Ze geeft niet snel op en voelt zich verantwoordelijk voor het eindresultaat. Daarnaast is Astrid een erg prettige en enthousiaste collega.’
‘Erg leuke en verrassende vragen! De Slimste Mens bleef spannend en interessant door de vragen.’
‘De Leporello van ’13 is een slim, geestig én fraai boekje. Ideaal voor nieuwsgierige betweters (zoals ik).’
‘Naarmate mensen over minder weetjes beschikken, is de honger naar kennis groter. Wie die honger op amusante wijze weet te stillen, heeft goud in handen. Of deze leporello! Warm aanbevolen.’
‘Astrid heeft mij geholpen met het redigeren van mijn wervingsteksten. Ze weet op doortastende wijze bij de ‘blinde vlek’ van de schrijver te komen, waardoor teksten korter en bondiger worden en van goed Nederlands taalgebruik worden voorzien. Ze heeft een scherp oog voor detail en weet, op haar geheel eigen wijze, vorm met inhoud te verbinden waardoor teksten inhoudelijk sterk zijn en in de juiste verhoudingen op papier staan. Door kritische vragen te stellen weet zij in no-time teksten naar een uitmuntend niveau te tillen!’
‘Astrid is a great person to work with, reliable and committed to deadlines.’
‘Al 17 jaar levert Astrid van Bernebeek interessante en onderscheidende vragen voor ons programma. Ze is stipt en secuur, en een plezier om mee te werken!’
‘De Leporello van ’13 is een aanrader voor quizfanaten en andere feitjesfetisjisten!’
‘De vragen en weetjes van De Vragenfabriek in de 3 scheurkalenders van Dutchbook zijn een feest om te lezen en om na te kijken!’
‘De Vragenfabriek maakt intelligente quizvragen.’