Tip voor quizliefhebbers, puzzelfanaten, kennisverslaafden, jaren 80-adepten en nostalgici in het algemeen: het Typisch Jaren 80 Puzzelboek dat ik maakte met en voor Denksport is KLAAR! En te koop! In de betere (en vast ook de slechtere) boekhandels, grotere supermarkten en online via Denksport zelf en BOL.
Voor Playtime maakte ik 2 nieuwe versies van de Trivia Vragen Aanvulset (bij elk quizbordspel te spelen). Dat zijn 1296 quizvragen schoon aan de haak.
Of ik een serie quizzen kon maken voor het Magazine van Vereniging Eigen Huis, elke keer rond een bepaald thema dat voor de lezers (mogelijk) relevant is? Eh, tuurlijk, Google is immers my best friend. De eerste twee quizzen hadden als thema ‘eigenwoningforfait’ en ‘renteopslag’. Ja mensen, daar kun je ook gewoon een quiz over maken ;-)
Voor Party & Co Family, een bordspel met 300 vragenkaarten verdeeld over twee niveaus (Makkelijk (Kind) en Moeilijk (Ouders), heb ik het vragenbestand geüpdatet (ja, zo schrijf je dat!).
Vanaf vrijdag 14 januari 2022 gaat het nieuwe seizoen van MAX PubQuiz van start op NPO 1. Weer met met Sybrand Niessen. En net als vorige jaren maakte ik hier quizvragen voor.
Ontploffende frisdrankflessen, tamagotchi, dansende apen, truien van poep, de Heilige Koe, naakte therapeuten, de wondere wereld van Chriet Titulaer en … André Hazes die zingt over kattenvoer.
Dit is in een notendop de speciale, extra lange aflevering van Met Het Mes op Tafel over consumentenprogramma’s, in het kader van 70 jaar tv (oktober 2021). Met vragen van De Vragenfabriek. De moeite waard om even terug te kijken!
Net als vorig jaar maakte ik in opdracht van Mr. Ynk* en de Postcode Loterij een pakket vragen voor de online versie van Miljoenenjacht. ‘Het zijn wéér leuke vragen geworden, vooral ook door de actualiteiten erdoorheen’, was hun reactie. Mooi zo!
* Mr. Ynk ontwikkelt hoogwaardige middelen voor marketingcampagnes.
Voor puzzelmakers PZZL.com ga ik de eindredactie doen van de online puzzels die ze maken voor de Telegraaf.
Andere opdrachtgevers van PZZL.com zijn o.a. The New York Times, NRC Handelsblad, de Volkskrant en dagblad Trouw. Maar daar hebben ze mij helaas niet bij nodig. Kunnen ze prima zelf.
In opdracht van Artishock Events in Den Bosch maakte ik voor haar klant Hazenberg Bouw & aannemingsbedrijf Nico de Bont een quiz (deels algemene vragen, deels over het bedrijf) voor de online opening van het nieuwe jaar. ‘Precies wat we bedoelden’, aldus de klant.
En in maart organiseerde Artishock voor haar klant Kuijpers (installatiebedrijf) 8 online jaarevents voor de medewerkers. Onderdeel van elk event was een quiz met telkens 25 vragen over het bedrijf. Ook hier tevreden gezichten.
Vanaf vrijdag 1 januari om 22.10 uur op NPO 1 start er een gloednieuw seizoen van MAX PubQuiz, weer met Sybrand Niessen. En net als vorig jaar maakte ik een deel van de quizvragen hiervoor.
Nu te boeken voor de digitale kerst-, oudejaars- of nieuwjaarsborrel met je collega’s: De-Online-Weg-met-2020-en-Welkom-2021-Quiz.
Oftewel de online pubquiz waar je slimmer van wordt!
Voor de Stomavereniging maakte ik de StomaQuiz, bedoeld voor mensen die net een stoma hebben of er een krijgen. Want leven met een stoma is natuurlijk niet niks. Het roept ongetwijfeld vragen op.
Een aantal van die vragen komt aan bod in deze quiz. De StomaQuiz wil deze mensen een handvat bieden en hun kennis over het dagelijks leven met een stoma vergroten. Binnenkort op stomavereniging.nl.
In opdracht van Mr. Ynk en de Postcode Loterij maakte ik een pakket vragen voor de online versie van Miljoenenjacht (in aanloop naar de jubileumuitzending in oktober 2020). ‘Iedereen was heel erg te spreken over de vragen’, kreeg ik te horen. Mooi zo!
In opdracht van D&B Eventmarketing maakte ik een quiz voor het online Customer Event van haar klant Kelvion, een wereldwijd opererende fabrikant van warmtewisselaars. Waar ik natuurlijk alles over wist… Nee, natuurlijk niet ;-) Maar het is wél gelukt een quiz te maken over thermodynamica, het absolute nulpunt, koudemiddelen en de opwarming van de aarde! En de klant was blij. Dus ik ook.
Ik vroeg me van alles af deze dagen: Kun je besmet raken door alleen te praten met een zieke? Of via je mobiel? Waarom heeft de een alleen wat gesnotter en wordt de ander doodziek? Wat is een virus eigenlijk en hoe werkt zo’n besmetting? Wanneer ben je genezen? En nog wat meer van die vragen.
Dan kon ik er net zo goed een quiz over maken, nietwaar? Ik heb er heel wat bronnen voor geraadpleegd (vooral RIVM, NOS, Rijksoverheid, NU.nl, rtlnieuws, National Geographic etc.) En nu is er dus de CoronaQuiz: alles wat je moet weten overzichtelijk bij elkaar in 20 korte vragen!
Laatste update: 26 april 2020
Zo luidde de kop boven het uitgebreide portret van mij in de dikke zaterdageditie van het Brabants Dagblad op 26 januari 2019.
Dit is het resultaat van een drie uur durend interview met journaliste Annemiek Steenbekkers: een leuk gesprek over rare vogels, dikke auto’s, blonde dames, en vragen-dna, Gaat dat lezen!
Voor de website Visrecepten.nl van het Nederlands Visbureau (het marketing- en pr-bureau voor de Nederlandse vissector) maakte ik de Hollandse-Nieuwe-Stijl-Quiz, om haring (of specifieker Hollandse Nieuwe) onder de aandacht te brengen van een jonger publiek.
Een online quiz over kaken en superfoods, millennials en haringsushi, graten en ‘Holländischer Matjes’ en meer… Benieuwd? Doe even mee!
Zo luidt de titel van het blog op Marketingsfacts (‘hét Nederlandstalige kennisplatform op het gebied van interactieve marketing’) dat pas werd geplaatst. Ik werd hierover geïnterviewd door Edwin Vlems, blogger voor Marketingfacts. Het werd een gesprek over mijn ‘why’ en over de relevantie van quizvragen voor marketeers.
De Vragenfabriek werd een tijdje geleden benaderd door Het Zuidelijk Toneel. Ze wilden hun theatervoorstelling Lampenmakers promoten met behulp van quizvragenmarketing.
Dus maakte ik 10 exclusieve LAMPENMAKERS-Quizzen. Over het fenomeen Philips. Online quizzen die makkelijk gedeeld kunnen worden via Facebook, Twitter en LinkedIn. Motto van de quizzen: het gaat er niet om wat je weet, maar wat je te weten komt!
Dit zijn LAMPENMAKERS-Quiz # 1 en LAMPENMAKERS-Quiz # 2.
Ligt de middelbare school al een hele tijd achter je en vraag je je af wat nou ook alweer het verschil is tussen bijvoorbeeld regering en kabinet? Zou het niet fijn zijn om het hele formatieproces een beetje beter te kunnen volgen? En hou je van een beetje competitie?
Doe dan even mee met de quiz Kamervragen en over 5 minuten ben je alweer een stuk wijzer.
Ook Vlaanderen is het niet ontgaan dat De Vragenfabriek zich meer en meer bezighoudt met quizvragenmarketing. In december 2016 wijdde pub.be er een heel artikel aan. De boodschap van het artikel: bedrijven kunnen handig gebruikmaken van quizvragen om bijvoorbeeld websitebezoekers aan zich te binden, om meer interactie te krijgen op social media, om de impact van een nieuwsbrief te vergroten etc.
pub.be is een Belgisch(e) vaktijdschrift/website gespecialiseerd in marketing, reclame, communicatie en media. Zeg maar de Belgische variant van de Adformatie.
Hoe goed heb je het nieuws gevolgd afgelopen jaar? Doe mee aan de NieuwsQuiz 2016 en over 5 minuten weet je het antwoord!
Okay, ‘president-elect’ Donald Trump dus… Hij zal nog even moeten wachten voordat hij ook formeel de president van de VS is. Deze ceremonie staat te gebeuren op 20 januari.
Maar ik zal toch niet de enige zijn die zich afvraagt hoe die Amerikaanse politiek nou eigenlijk in elkaar zit? Die wil weten wat kiesmannen, Congres en Senaat zijn? Ik zocht het uit en zette alles voor je op een rijtje. Doe mee aan de AmerikaQuiz (versie 2) en over 5 minuten weet je alles!
Okay, ‘president-elect’ Donald Trump dus… Hij zal nog even moeten wachten voordat hij ook formeel de president van de VS is. Die ceremonie in Washington staat te gebeuren op 20 januari.
Maar ik zal toch niet de enige zijn die zich afvraagt hoe die Amerikaanse politiek nou eigenlijk in elkaar zit? Die wil weten wat kiesmannen, Congres, Senaat en swing states precies zijn? Ik zocht het uit en zette alles voor je op een rijtje. Doe mee aan de Amerikaanse-Verkiezingen-Test en over 5 minuten weet je alles!
Voor Warner Bros. Int. Television Production NL maakte ik afgelopen zomer vragen voor De Nationale Gezondheidstest (RTL 4), De Nationale Verkeerstest (RTL 5) en De Nationale Sekstest (RTL 5).
Voor Warner Bros. werkte ik afgelopen zomer mee aan De Nationale Gezondheidstest. Een toffe quiz met quizvragen over lichaam, stress, beweging, geluk, superfoods en wat seks, drugs en andere zonden.
De Nationale Gezondheidstest wordt gepresenteerd door Wendy van Dijk en Ruben Nicolai en is te zien op 24 oktober 2016 bij RTL 4.
Voor een rioolreinigingsbedrijf maakte De Vragenfabriek pas de RioolQuiz, met daarin ‘tien quizvragen over de belangrijkste uitvinding voor de volksgezondheid in de afgelopen 200 jaar!’
Voor de start van het haringseizoen 2016 introduceerde De Vragenfabriek de enige echte Haringtest. Hoeveel weet jij over deze zilte en smeuïge lekkernij die Hollandse Nieuwe heet? Test het in deze online quiz.
Omdat het stellen van vragen de beste manier is om informatie op te nemen en te onthouden. Weer een voorbeeld van quizvragenmarketing! Ideetje?
Zo luidde de kop boven het portret dat fotograaf en interviewer Arnold Reyneveld maakte van mij. Waarom doe ik wat ik doe? Hoe doe ik dat? Waar loop ik tegenaan? Hoe is mijn carrière tot nu toe verlopen? Waar heb ik bewondering voor?
Een interview over volgeschreven bierviltjes, de kunst van goeie vragen stellen en het gevaar van creatieve eilandjes…
Voor het Simon Lévelt Magazine (voorjaar/zomer 2016) maakte ik een zogenaamde ‘filippinequizpuzzel‘ bestaande uit 16 quizvragen over koffie en thee. Een nieuwe vorm van quizvragenmarketing.
‘Welke koffiebonen bestaan er? Wat is earl grey eigenlijk? Hoe en waar is koffie ontdekt? Wie vond het koffiefilter uit? Wat is de champagne onder de theesoorten? Waarvoor dient het schuimlaagje op je espresso? Welke stoffen zitten er in thee? Deze vragen en meer komen aan bod in deze koffie- en theequiz. Schrijf de juiste antwoorden in de vakjes en lees van boven naar beneden de naam van een rijke afterdinnerkoffie uit het assortiment van Simon Lévelt.’
Voor het maandelijkse magazine van BOVAG maakte ik pas een quiz waarin op een luchtige manier wordt ‘getest’ hoe het gesteld is met de kennis van BOVAG-leden over ontwikkelingen in de mobiliteitsbranche.
BOVAG: ‘We willen door middel van quizvragen onze klanten laten zien dat we al veel onderzoeken (met betrekking tot globalisering, het nieuwe werken, digitalisering, duurzaamheid, etc.) hebben laten uitvoeren om de toekomst van de branche in kaart te brengen en onze klanten zo veel mogelijk voor te bereiden op die toekomst.’
Voor de Facebookpagina van De Vragenfabriek maakte ik de NieuwsQuiz 2015.
Dit was de bedoeling:
Het jaar 2015 in 20 uitspraken… De vraag is telkens: van wie was deze uitspraak? Bij het goede antwoord krijg je een letter (bij een fout antwoord ook, maar dat is dan de verkeerde letter). De 20 goede letters vormen samen een zinnetje dat betrekking heeft op 2016.
Voor de grote ArtiBosch kunst-& cultuurquiz maakte De Vragenfabriek 100 vragen over kunst en cultuur. Het Kunstenfestival ArtiBosch werd georganiseerd op 6 september 2015 in het centrum van Den Bosch.
De Vragenfabriek heeft zich de afgelopen maanden gestort op het maken van 3 scheurkalenders voor 2015. Het resultaat: 1095 interessante feitjes en pittige vragen.
Titels van de 3 scheurkalenders: ‘Als je dat maar (W)EET!’ (te koop bij Action), ‘Wereld, van Aardbeving tot Zwarte Zee’ (te koop bij Action) en ‘Denkend aan Holland’ (te koop bij Aldi).
In de zomer van 2013 werd ik geïnterviewd door NRC Handelsblad. Dat leverde dit artikel op. Mijn boodschap: ‘quizvragen maken is een vak’. Dan weet u dat.
In opdracht van uitgeverij Dutchbook ga ik 3 scheurkalenders (2015) maken. Leuke onderwerpen, leuke klant… Meer kan ik er even niet over zeggen!
De Leporello van ’13 is een quizboekje vol interessante quizvragen en weetjes rond het getal 13. Ook je doelgroep bereiken met quizvragen? Wat het thema ook is (een getal, wijn, MVO, tanden poetsen, het nieuws, Spanje, mode etc. etc.), De Vragenfabriek maakt graag voor jouw organisatie of bedrijf zo’n fraai vormgegeven leporello. Alle informatie die je wilt communiceren overzichtelijk in vraagvorm bij elkaar, hoe makkelijk wil je het hebben?
Naar aanleiding van de vragen die ik maakte voor de quiz De Slimste Mens (met Philip Freriks en Maarten van Rossem) werd ik geïnterviewd voor een artikel in het Brabants Dagblad. Mijn eerste interview!
Over hoe ik quizvragenmaker werd (en bleef) en waar een goeie quizvraag aan moet voldoen…
De Vragenfabriek heeft heeft maar liefst 300 verse quizvragen aangeleverd bij Met Het Mes Op Tafel voor de nieuwe afleveringen in september.
Tip voor quizliefhebbers, puzzelfanaten, kennisverslaafden, jaren 80-adepten en nostalgici in het algemeen: het Typisch Jaren 80 Puzzelboek dat ik maakte met en voor Denksport is KLAAR! En te koop! In de betere (en vast ook de slechtere) boekhandels, grotere supermarkten en online via Denksport zelf en BOL.
Al ruim 20 jaar (sinds 2003) doet de kennis- en blufquiz Met Het Mes Op Tafel van Omroep Max (voorheen NTR en NPS) een beroep op De Vragenfabriek. Tot nu toe maakte ik voor deze quiz bijna 10.000 vragen over alle denkbare onderwerpen in alle categorieën.
Met Het Mes Op Tafel wordt gepresenteerd door Sjoerd van Ramshorst (voorgangers: Herman van der Zandt en Joost Prinsen).
Zo luidde de kop boven het portret dat fotograaf en interviewer Arnold Reyneveld maakte van mij. Waarom doe ik wat ik doe? Hoe doe ik dat? Waar loop ik tegenaan? Hoe is mijn carrière tot nu toe verlopen? Waar heb ik bewondering voor?
Een interview over volgeschreven bierviltjes, de kunst van goeie vragen stellen en het gevaar van creatieve eilandjes…